6 februari 2009

Bonjouuuuuuuur

Långa dagar, varje dag, korta nätter, varje natt.
Igår var det castingar hit och dit. Men efter en dag full med castingar drog Anna Kalina (en annan modell) med mig till en cool modern sushi resturang som vi satt och gottade oss på i några timmar.
När jag säger cool modern sushi resturang menar jag inte att den hade cool modern inredning eller att den är "Inne", utan att sushi är 'cool' och modern.
Med det menar jag att här i Paris finns ingen klassisk hederlig sushi.
Här kan du beställa MakiNutella, vilket är resultatet av fransarnas besatthet av Nutella i en kombination av sushi.
Det är nutella blandat med ris och jordgubbar som du äter med pinnar och doppar i ännu mer nutellakräm. Nej, no shit alltså.

Fransarna här är verkligen besatta av Nutella, överallt kan du köpa Nutella i alla dess former smaker och storlekar.
Men det är inte det värsta, den fördom som jag bara trodde var en fördom och en del av fransarnas sterotypiska typ är 80 procent sant. Ärligt.
Dem älskar baguetter och crossianter.
Nej, det är sannerligen 80 procent sant, överallt finns Brasserie (stavas?) där du kan köpa crossianter och bagutter. Överallt.
Och vid lunchtid är det katafuckingstrof, på metron står 60 procent av alla och knaprar på sina långa bagutter och crossianter och paninis och crepes. No shit.
Så nu vet ni det, att fördomen om att fransarna äter mycket baguetter och crossianter stämmer faktiskt ganska bra in.
(Ajjabajja, nu kommer dem på Ungdom Mot Rasism bli arga på mig, ja, jag vet, ALLA äter ju inte bagutter, bara för att NÅGRA äter baguetter betyder inte det att ALLLA gör det, nejnej, ALLA LIKA ALLA OLIKA, ja, ja, jag vet)

Idag har jag jobbat, fem timmars sömn och sedan jobb i åtta timmar.
Det var för en tidning vid namn Jenoue et Julie (nej, det är inte tidnings namn utan det är bara ett desperat försök från mig att klura ut hur en fransk tidning kan stavas.)
Jag kan nog hur lätt som helst förklara tidningens innehåll och kläderna jag hade på mig genom att dra tidningens slogan:
"Feminin, lovley and girlie!"
Föreställ er det med en krokig snedstil med en massa krumelurer så tror jag ni lätt kan föreställa er hur denna tidningen är.

Kläderna jag hade på mig var ni vet, cool fashion girl with baggy trashy chic jeans and cool ballerina shoes with glitter on. Sienna Miller kopia cool girl with cool big copy 'it' bag and cool Mary Kate glasses.
Typ så. Ja.... Tidningen kommer ut i Maj i Fransarnas land.

Ikväll ska det troligtvis bli mer sushi och fläderjuice till det. Nu ska jag sova en slurk.

1 kommentar:

Majja Almqvist sa...

Dom äter sniglar också.

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

.