21 januari 2009

Bonjour Sweden,

Efter ett långt inlägg första dagen så känner jag ett krav på att skriva om de ytterligare två dagarna som gått också.
Jag vill först förtydliga vad som hände i morse,
då svensken inom mig blev ännu mer svensk,
då ljushuvudet långt där inom mig blev ännu mer ljushuvud...
Ja, ni har gissat rätt, jag har blivit blond.
Ännu ett förtydligande: Inte lite ljusare och fräschare surflook-blond, nej,
HEJ OCH HÅ JAG ÄR PLATINA BLOND
Ja, svensken har blivit ännu mer svensk och nu finns det ännu mer ursäkter när man gör någonting dumt.
Men det är faktiskt helt okej, känner mig lite för mycket svensk bara.
Ska visa bild så snart som möjligt.

Frisörsalongen var nog dagens höjdpunkt.
Jag fick adressen och alltid och hittade gatan tillslut, men när jag kom fram till rätt port så var det bara ett lägenhetshus, så jag fick för mig att kanske det var någon privat snubbe som skulle klippa mitt hår.
Men icke. Anledningen till att det inte var öppet för allmänheten var för att den troligtivs var för dyr och snobbig för det.
Jag kommer in i "hallen" där en fransyska till sekreterare sitter i stora glasögon och polotröja.
"Åwuh, u a'r tIlda? A'r u ere for 'aircut or 'aircolöörr?"
"Sorry?"
"'Aircut or 'aircolööööör??"
"Ehm.... Ah! Haircolor yes! Thats me!"
"Okeey cherie, com witt me!"

In gick vi i den första delen där jag möttes, nej jag skojar inte, av en uppstoppad 3 meter lång STRUTS.
Jag hittar verkligen inte på.
"Sit herrrhe, pleaas."
Ner sätter jag mig på en stol framför en gigantisk spegel med guldkanter.
Bakom mig mitt i Ett rum av den gigantiska salongen står en uppstoppad Struts.
Jaha.
Runtomkring mig är allt verkligen överdrivet lyxigt, glaskronor, guldkanter, skulpturer och allt är kliniskt rent.
Efter tre sekunder kommer ännu en fransman i polotröja (vad är det med franska människor och polotröjor!?)
"Då u want änything to drynk?"
"Yes, thé please."
"Räd, green, whit å black thé?"
"Red please."
"Väry good thé, mäjd in -utalar troligtivs ett namn på en fransk stad som jag borde känna igen- änd tast lijk bourboun witt a little bitt of vanilla."
"Okej... Sounds good."
Här finns inte begreppet vanligt rött te. Det ska alltid vara något extra.

Efter en stund kommer den andra fransmänniskan in med en modern bricka med te.
Ytterligare en stund senare kommer ännu en fransman in (denna gång med skjorta!) och sätter på mig en kappa av svart silke.
Lite småprat om vilken hårfärg, och vart kommer du ifrån på knacklig engelska och sedan kör han igång.
Efter en stund bryter han sin stolthet igen och kör igång på knacklig engelska.
Och jag måste säga er att när han försökte sig på engelska igen påminde han mycket starkt om en ännu galnare Jonas Gardell pratandes snabbt på en helt otydlig engelska.
Jag vet inte hur han kom in på ämnet men helt plötsligt började han prata om drömmar och monster...
"I dont scäär the moonsters. THE MOONSTERS SCÄÄR MEE!"
"I dräem aa lått!"
Va? Äh, bara le och nicka Tilda.

Efter 2 h 45 minuter var jag klar och med extra raska steg utan anledning promenar jag därifrån.

Framme vid agenturen fickman även reda på att gårdagens 8 (!) castingar lönade sig väldigt bra.
Hela nästa vecka ska jag jobba för ett märke som jag inte riktigt vågar stava.
Och sedan har jag flera andra shower på gång till Paris Couture (stavat rätt) Week. Yesss.

Jag orkar inte riktigt dra igenom gårdagens alla castingar då alla var intressant och innehöll många galna och dramatiska fransmän i polotröjor.
Det får ni höra någon annan gång.

Nu ska jag avrunda min datavistelse och bege mig uppåt till mitt lilla hörn på övervåningen (om man nu kan kalla det det) och sova.
Imorgon är det castingar och fittingar så det ryker om det...
Goodnight guys.

6 kommentarer:

Majja Almqvist sa...

HAHAHA
Jag och fransmännen verkar ha samma språkkunskaper.

Krma på dig och ditt hår, idag har jag varit och smörat som en idiot för Mona så att jag och Jesper (vet inte om du minns ditt mindre glamourösa liv på Öppet Hus i maj, men han ställde ut med oss) får göra affischen.
Jesper tyckte att den förra såg ut som något från Emigrantinstitutet.
Många hennaröda krmar! :D

Anonym sa...

du är verkligen duktig på att skriva. fett nice att kunna läsa om allt som händer dig!!
MISS YA!

Anonym sa...

Bwahahaha:D Vilken dag! Underbart:P

JULIA sa...

Oh det ska bli en se värdighet att se dig som svensk! Haha!

Anonym sa...

Yo~ Veet inte fall du vet att jag är hemma men det är jag nu i alla fall..fast det är ju inte du x3 Fick drastiskt av Nina veta att du gått och blivit modell x3 Skumt, skumt men jag hoppas och det verkar som att du har det bra :D Fick den här adressen av Nina också så jag tänkte att jag kunde skriva något ;P När du kommer tillbaka till Sverige ett tag igen så hoppas jag att vi kan ses :)
Massa kramelikramar

Anonym sa...

Hej min underbara tant!
Jag tänkte bara skriva lite snabbt att det inte går att ha en ömsesidig konversation med mig över sms just nu då pengarna är jätteslut på mitt kontantkort. Men du får gärna av dig nästa gång du är inne på skype så ska jag göra mitt yttersta för att ta mig till en dator :) Saknar dig! PussPussPuss

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

.